9.11.06

With or Without...

Ok guys, I really need your help this time, from everybody!

The Introduction: at my job here, I am in conflict with my boss - it's not that i am about to be fired - but we have an esthetical disagreement, an it turns out to be a very sensitive issue. And yes, I can halfway understand his arguments and find it sometimes hard to defend mine, since they are based on subjective feelings and (good?) taste…

The problem : we recently have redesigned our corporate logo, together with the help of our advertising agency but there is one thing where my boss can't seem to live with (and I find it on my turn very hard to live with the opposite). I won't tell you what my preference is, not to influence your opion. As marketing-guy I am responsible for all good use of the logo, on t-shirts, cars, paper, folders, etc. and this disagreement doesn't make my job a whole lot easier...

The Question: So please tell me, which of these two logo's do you like the most! (you can immediately see about what our opinions differ... with our without...)




22 opmerkingen:

Sarah zei

Hmmm... difficile!!

Ik zou eerlijk gezegd zeggen "zonder kadertje". Dat is minder "hard" en kan eventueel nog meer gebruikt worden in andere toepassingen? Ik vind ook dat het logo dan minder "gevangen" zit in het blokje...

Wat vind jij eigenlijk? ben héél benieuwd! x

Anoniem zei

ook zonder kadertje.
om dezelfde reden als sarah.
vind het kadertje beperkend.
M

Anoniem zei

Stoffeltje... en dat zo vroeg op de ochtend!:-) Soit, als ik eerlijk moet zijn is dit voor mij echt afhankelijk van het object waar het logo zal opkomen. Ik zou het bovenste kiezen voor iets robuust ( vb. auto,...) en dat met het randje voor iets fijners/kleiner (vb. kledij). Als ik onmiddellijk ( op mijn eerste indruk af) zou moeten kiezen, zou ik het bovenste nemen! Voila, tot zondag, kus! Lies

.s zei

Mijn voorkeur gaat ook uit naar het eerste, maar ik vind het tweede ook wel kunnen hoor...

Anoniem zei

Ik moet ook de mening delen van bovenstaande, zeer intelligente personen :-)!

Zonder kader straalt het meer openheid uit! Er is plaats voor invloeden, ideeën, bedenkingen. De klant krijgt de mogelijkheid om in het proces mee te stappen.
MET kader is het inderdaad wat beperkend en gesloten.

Als hoofding van brief, factuur, ... neemt het logo zonder kader een deel van het formulier in beslag, zodat er een eenheid bestaat... MET kader is het enkel een logo dat bovenaan aan ht formulier staat, maar daar blijft het ook bij! Je kan er dan net zo goed gewoon de naam zetten zonder franjes...

Vind het logo met kader trouwens wat kinderlijk lijken en niet echt professioneel...

Maar dat is dan weer allemaal de mening van een leek!! :-)

Anoniem zei

waaw ik ga iets posten...
let goed op he hier komt het...
Ik denk dat ik weet dat guy met het kadertje wil omdat het frisomat-logo normaal ook een kadertje heeft. En zo "onoverkomelijk" vind ik dat voor een hagarconstructeur nu ook weer niet. Ik zou er in ieder geval niet van wakker liggen en hem zijn zin geven...

Anoniem zei

Eerste indruk is meestal de juiste.... ik heb op eerlijk gespeeld en eerst voor mezelf beslist en dan met een glimlach ontdekt dat we met de meesten op dezelfde golflengte zitten. Geen reden om kader te gebruiken: is te hard, je hebt geen extra contrast nodig.
sometimes 'less is more' !
GRZ.

Anoniem zei

waaauw... ik ook ('k had het al gemaild, maar inderdaad, iets posten moet ook eens kunnen):
ik ging ook voor "with", met kadertje dus, is steviger...
maar marketing is totaal m'n branche niet en ken het bedrijf ook helemaal niet. (werk je voor een stevig bedrijf??)

Anoniem zei

verwarrend wel hé, de twee katrienen die tegelijk posten met een tegenovergestelde mening...

Anoniem zei

Ik zou eigenlijk eerst en vooral al eens afstappen van dat vreselijke vuilkar-oranje...

Anoniem zei

mmmm, I cannot understand what the rest of peopple says! I don't know what wins, with or without?

Anyway, I prefer without the black square, because it looks cleaner and lighter to me, and as they used to say: less is more! and I've allways prefered the simple things. It also looks more modern to me. But i've chosed it to people here at the office and they prefer with because they say it looks more finnished. In the end I think it depends on how the people to whome this image is directed is like, i mean, if they are more conservative maybe put the square, if they are not, then leave it clean. Does it make any sense? I'll think a bit more and tell you something.

Anoniem zei

heb gezocht naar een zinnige uitleg om het te onderbouwen...
maar die vind ik precies niet meteen terug...
toch kies ik partij voor de versie zonder...de kader is bruusk en dominant... misschien is een dun lijntje een tussenoplossing...valt te proberen
wie weet geeft het een veel rustigere indruk en gaan de negatieve bijklanken dan varen
maar als ik het mocht kiezen...zonder zonder zonder

kus
ffflo

Miss K zei

mmm inderdaad niet zo gemakkelijk. ik zou uiteindelijk ook kiezen voor het logo zonder extra kader, maar ik zou me ook kunnen neerleggen bij de beslissing van mijn baas. Je hebt al meermaals laten blijken dat het toch wel om een redelijk conservatief bedrijf gaat dus ik begrijp dat er meer voorkeur is voor het ietwat 'oude' logo met kader. Maar is het echt een maagzweer waard? 't is tenslotte maar een kadertje he...
de kleur is ok, inderdaad toevallig ook vuilkarkleur, maar oranje is terug in, alle kleuren van de '70s trouwens

Anoniem zei

M'n buikgevoel zegt mét zwart kadertje... But don't ask why!

Maar het doet me wel geweldig denken aan 't logo van De Morgen. Oppassen dat je de persgroep niet op je dak krijgt :-)

x bobber

Pieke zei

Doe mij maar zonder kader, meer rust en openheid terwijl de kader veel te dominant overkomt!

WannabeeJihadee zei

You want the one with the border mate.

Anoniem zei

Right ff de pompous prick uithangen. (Als ex-reclamejongen):

Ik vind geen een van beiden echt schitterend.
Maar ik ga mijn kritiek constructief onderbouwen:
- het letterype Verdana is te herkenbaar (komt dit echt van een reclamebureau??!). Dus ik zou blijven in de Sans Serif categorie maar wel 100euro uitgeven aan een lettertype met dat net ietsje meer.
- de eerste pagina van het handboek van de grafist begint met "Cursief bestaat niet!'
- Ik zou de letters meer spatiëren. Dus meer witruimte. Niet enkel om esthetische redenen, maar ook praktisch. Als je het logo verkleint dan "plakken" de letters te veel. En een klein logo, zwart-wit op een fax = een vlek.

Maar terug naar de hamvraag
--> zonder twijfel het eerste logo

Want:
1. think outside the box
2. don't be square
3. less is more
4. het oranje is al een kader
5. werkt beter in negatief en Z/W
6. minimalisme is de huidige trend van logo's

Anoniem zei

Hi Krikri, I like the bottom one - with the frame - better. I think with the frame you can see the inside letters better. Looks more professional to me - Sandra

Anoniem zei

Eva en ik kiezen eensgezind voor het logo ZONDER kadertje.

Reden zoals eerder genoemd.

Anoniem zei

magda

honestly i didn't notice any differences in the first place... so my unique contribution in this current logo debate sounds as follows:

private sources ( deep throat E.) informed me about your considerable impact on running the multinational FRISO...
Actuallly since your arrival at the office , overall atmosphere gradually changed into one of 'unbearable(but highly preferable) lightness'

but lets come to the point
a) from a scientific angle:
when i put on my spectacles i can see that the logo with a black frame seems to come forward
but when i read some comments this idea is a bit backward in marketing

b)1. from a psycho-analytical viewpoint:
there is this male feeling of honour, knighthood, courage etc etc which has to be taken into
account
b)2. remarkably this counts for both of the involved oppponants.
so who of both is most sensitive ?

c) from a philosophical p.o.v.:
do we see what we see?? and if we do, does it really matter?? as long as we keep seeing?

d) from an economical p.o.v.:
personally I'd prefer cash money and take a holiday...a raise can also be negotiated, but a continuous cash flow is the only option
seems to be the case for both contestants
Conclusion:
a new mystery in our socalled reality is born follow above instructions, pray daily and watch out

nice to hear from you!! and to practice my English

NB i hate orange but keep this topsecret please
magda

jaaan zei

Sorry K, ik heb voorkennis en gaan me dus uit deze discussie houden.
Wantvoleeyshirts met of zonder kadertje...

Anoniem zei

Met kader

Oli en Catherine